Każdy układ napędowy, poza rzecz jasna źródłem energii, potrzebuje oleju, by po pierwsze pracować zgodnie ze swoim przeznaczeniem, a po drugie – aby działał on w prawidłowy sposób jak najdłużej. Auto ze źle dobranym olejem będzie bardziej podatne na zepsucie się, a także będzie spalało większą ilość paliwa. Każdy model będzie miał swoje własne preferencje nie tylko do typu oleju, ale także do jego rodzaju. Czym jednak cechują się oleje syntetyczne, gdzie się ich używa oraz na jakie rodzaje możemy je podzielić?
Czym charakteryzują się oleje syntetyczne?
Na rynku możemy natrafić na trzy główne rodzaje olejów silnikowych – mineralne, półsyntetyczne oraz syntetyczne. To właśnie ta trzecia opcja jest szeroko uznawana za tą najlepszą, ale dlaczego tak jest?
Przede wszystkim posiadają one specjalne dodatki oraz wyjątkowe właściwości, dzięki którym zmiana gęstości przy zmianie temperatury jest o wiele mniejsza niż w przypadku olejów półsyntetycznych czy w szczególności mineralnych. Charakteryzują się niską lepkością, dzięki czemu ich przepływ jest niezachwiany, a przy okazji szybko i skutecznie rozprowadzają się po całym układzie napędowym. Dzięki temu silnik błyskawicznie jest gotowy do pracy. Syntetyki na długo zachowują swoje właściwości oraz w trakcie użytkowania zużywa się go mniej.
Nie oznacza to oczywiście, że tego typu olej jest płynem absolutnie bez wad – nic bardziej mylnego. Przede wszystkim za dobrą jakość trzeba płacić, a oleje syntetyczne są najdroższym rodzajem takich płynów na rynku. Dodatkowo bardzo dobrze czyszczą one silnik, co oczywiście ma swoje bardzo ważne plusy, lecz w konkretnych sytuacjach może nam wręcz zaszkodzić. Olej, który będzie za dobrze penetrować wszystkie szczeliny może bowiem dostawać się do komory spalania, co ani nie jest zdrowe dla środowiska, ani dla samej jednostki napędowej.
Rodzaje olejów syntetycznych
Oleje syntetyczne posiadają dość dobrze usystematyzowaną klasyfikację, jak zresztą każdy typ oleju silnikowego. Zacząć powinniśmy od początku nazwy typu, która pokazywana jest w systemie XW, gdzie w miejscu X znajduje się odpowiednia cyfra. Im mniejsza ona jest (wyróżniamy oleje 0W, 5W oraz 10W), tym w mniejszej temperaturze olej zacznie gęstnieć.
Następnie mamy drugi człon nazwy, składający się z dwóch kolejnych cyfr. Oznaczają one stopnień wytrzymałości oleju na wysokie temperatury. Jeżeli chodzi o oleje syntetyczne, posiadają one oznaczenia 30, 40, 50, 60. Najlepsze oleje na rynku zazwyczaj będą one miały oznaczenie 0W40 lub 0W50 – ze świecą szukać oleju idealnego, czyli takiego z oznaczeniem 0W60.