Rozwijasz firmę z branży e-commerce? Pomyśl o wynajęciu dodatkowej powierzchni magazynowej
Data publikacji 23 marca 2021Twój sklep internetowy bardzo rozwinął się przez ostatnie miesiące? Masz palącą potrzebę załatwienia sobie dodatkowej przestrzeni do przechowywania towaru? Zobacz, na co zwrócić uwagę przy poszukiwaniu magazynu na wynajem.
Na co zwrócić uwagę przy wynajmie magazynu na potrzeby swojej firmy?
Branża e-commerce rozwija się w ostatnich latach bardzo dynamicznie. Jak wykazują ekonomiści, wartość polskiego handlu internetowego już za pięć lat może wynieść ponad 160 miliardów złotych. Jeżeli prowadzisz firmę, która niedawno mocno się rozwinęła i potrzebujesz nowej powierzchni magazynowej, zrób rozeznanie wśród możliwości dostępnych w okolicy. Zadanie wcale nie musi być takie proste. Zobacz, jakie czynniki warto wziąć pod uwagę podczas poszukiwań.
Po pierwsze: wielkość powierzchni magazynowej
Z racji tego, że koszty wynajmu przestrzeni magazynowej są znaczne, a przeprowadzka do nowego magazynu jest dość skomplikowaną operacją, warto dobrze przemyśleć wielkość przestrzeni do przechowywania, którą zamierzasz wynająć. Magazyn logistyczny powinien być pod względem powierzchni dopasowany do Twoich bieżących potrzeb – nie za mały i nie za duży. W mniejszych miastach (a w zasadzie na ich obrzeżach) zdecydowanie najłatwiej znaleźć duże powierzchnie magazynowe, idealnie dopasowane do potrzeb dużych firm, a więc tych, którym zależy na pełnej automatyzacji wszelkich procesów logistycznych. Nieco trudniej mają mniejsze podmioty, dla których kluczowa jest cena najmu. Na szczęście i to się powoli zmienia – wraz z rozwojem branży e-commerce część inwestorów decyduje się na stworzenie powierzchni magazynowych do wynajęcia z przeznaczeniem dla małych podmiotów gospodarczych.
Po drugie: rozmieszczenie towaru i jego ilość
Jeżeli masz towar, który możesz składować jeden na drugim, rozważ opcję przechowywania zapasów aż do wysokości sufitu. W tego typu sytuacji będziesz potrzebować wózków widłowych oraz personelu posiadającego uprawnienia i doświadczenie do poruszania się nimi. Regały wysokiego składowania mogą przydać się w biznesie, którego jeden z działów jest oparty na sprzedaży typowo sezonowej. Rozważ też, czy w najbliższej przyszłości z dużym prawdopodobieństwem będziesz robić większe zapasy w związku z okresowymi problemami z regularnością dostaw od producenta. Jeśli tak, poszukując nowego magazynu logistycznego oblicz stosowny zapas przestrzeni do przechowywania z myślą o nieprzewidzianych okolicznościach.
Po trzecie: warunki przechowywania w magazynie logistycznym
Magazyn magazynowi nierówny. W jednym warunki do przechowywania są idealne, w drugim – dalece odbiegają od oczekiwanych. Zanim zdecydujesz się na podpisanie umowy, najlepiej samemu wszystko sprawdź. Udaj się z wizytą na miejsce, podpytaj też aktualnych najemców, jak oceniają współpracę z właścicielem magazynu. To będą dla Ciebie ważne informacje. Weź też pod uwagę, czy w magazynie panuje stała temperatura – czy nie nagrzewa się mocno latem i nie ochładza zimą? Ekstremalne zmiany cieplne mogą mieć negatywny wpływ na wiele kategorii wyrobów, zwłaszcza na artykuły spożywcze. Musisz zadbać o to, aby towar, w który zainwestowałeś tyle własnych środków nie uległ zniszczeniu. Istotny może być również poziom wilgotności. Ma to znaczenie szczególnie w przypadku przechowywania produktów papierowych, książek, akcesoriów biurowych, ale również produktów spożywczych dla ludzi i zwierząt. Jeżeli wiesz, że Twój towar wymaga przechowywania w określonych warunkach i kontrolowanej temperaturze, uwzględnij to już na etapie poszukiwania nowej przestrzeni magazynowej. Wypytaj właściciela, jak zapatruje się na Twoje potrzeby w tym zakresie i czy jest w stanie im sprostać. Jeżeli system klimatyzacji będzie leżał po Twojej stronie, uwzględnij ten wydatek w swoim kosztorysie.
Po czwarte: dostęp do floty i parkingu przed magazynem logistycznym
Przy regularnych dostawach towaru, ale również codziennych podjazdach kuriera po gotowe paczki niezbędne jest posiadanie dużego, łatwo dostępnego parkingu. W sytuacji gdy wiesz, że wokół magazynu będą kursować samochody dostawcze i wózki widłowe upewnij się, że nie będą miały żadnych problemów z wjazdem i wyjazdem z magazynu. Przeanalizuj możliwości swobodnego poruszania się wokół budynku, aż do drogi dojazdowej. Weź pod uwagę również to, kto będzie zajmował się odśnieżaniem podjazdu w okresie zimowym.
Po piąte: przestrzeń biurowa
Masz zamiar codziennie być w magazynie, aby pilnować pracowników, liczyć towar przywieziony w nowej dostawie i nad wszystkim czuwać? Bez wątpienia przyda Ci się przestrzeń biurowa. Przyjmowanie internetowych zamówień od klientów, drukowanie etykiet nadawczych, zlecanie odbioru paczek, zamawianie nowego towaru – to tylko niektóre z czynności, które staną się Twoją codziennością. Ważnym aspektem jest swobodny dostęp do Internetu, całoroczne ogrzewanie i odpowiednia liczba gniazd elektrycznych do podłączenia komputerów, drukarek i innego typu sprzętu. Zobacz również, jaki jest stan i liczba toalet w obiekcie. Sprawdź też, czy jest dostęp do jakiejkolwiek kuchni – pomieszczenie socjalne dla pracowników to ważna kwestia. Muszą mieć w końcu możliwość spokojnego zjedzenia posiłku czy napicia się gorącej kawy.